f

Log ind

18. august 2015

Hvorfor er det så dyrt at se tv?


Det spørgsmål får alle vi tv-udbydere selvfølgelig engang imellem.
Og jeg forstår godt spørgsmålet. For når en masse underholdning er gratis på nettet, hvorfor så betale for at se tv?


Danskernes tv-vaner

Hver dansker ser i gennemsnit ca. 3 timers tv om dagen (Kilde: DR Medieforskning 2014). Så noget tyder på, at tv’et tilbyder masser af gode oplevelser, vi ikke umiddelbart finder på internettet.

Ser vi 3 timers tv om dagen, bliver det på en måned ca. 180 timers tv. Hvis vi tager en tv-pakke som Canal Digital Family koster det 499 kr. om måneden at få 180 timers nyheder, sport, shows, dokumentarer, film og serier.

Det er ikke en høj timepris sammenlignet med, hvad vi betaler for at have et avisabonnement, gå i biografen, i teatret eller til fodboldkamp på stadion med den klub, man holder med.


Hvad får du for dine penge?

Hvad får man så for de 499 kr. om måneden? Family-pakken har 60 tv-kanaler – heraf 22 i HD. Der er masser af dansk tv-underholdning fra blandt andre TV 2 kanalerne. Der er bl.a. dokumentarer af højeste kvalitet fra Discovery, BBC Earth og National Geographic. Internationale nyheder fra BBC, Al Jazeera, CNN og Sky News. Børne-tv på Disney Channel, Cartoon Network og Nickelodeon. Topsport som Bundesliga, cykelløb og tennis på Eurosport Danmark og håndbold og ishockey på TV 2 Sport – for bare at nævne nogle.


Og så er der alt det man ikke "ser"

Bag de 60 kanaler ligger også tusindvis af menneskers arbejde – skuespillere, produktionsfolk, manuskriptforfattere, journalister osv., som alle lever af deres profession og af at levere arbejde i høj kvalitet. Hvad enten man arbejder som indkøber af nye tv-programmer på en tv-kanal, eller man arbejder som producer eller researcher på et debatprogram, så kræver det hårdt arbejde og mange timers indsats at levere blot en halv times godt tv. 

Prisen på tv-pakken dækker selvfølgelig også omkostninger til at opsende og drifte de satellitter, vi sender alle tv-kanalerne fra. Bag dette ligger også mange menneskers daglige indsats. Og der er ikke plads til fejl. I Canal Digital er fejlmarginen på en satellit på 0,004 procent. For vi ved godt at tolerancetærsklen for sort tv-skærm hos vores kunder er ikke eksisterende.

Vi har også valgt at have en kundeservice, der på alle måder skal være klar og tilgængelig, når behovet for hjælp opstår. Her har mere end 50 mennesker deres daglige arbejde og brænder for at forblive branchens bedste til det, de laver.

Pris og kvalitet

499 kr. som fast udgift hver måned kan være en væsentlig post i de fleste danskeres økonomi. Men hvis man som jeg elsker god tv-underholdning og har store børn med hver sine favoritkanaler, så synes jeg personligt, det er et godt bud på mange timers oplevelser og alsidig underholdning i god kvalitet.

Seneste blogindlæg

16. november 2015
TV for hele familien

18. august 2015
Hvorfor er det så dyrt at se tv?

23. april 2015
Er streaming bedre end tv-pakker?

Kontakt

Catja Middelboe Andersen
Kommunikationsdirektør

Tlf.: +45 22 43 42 33

E-mail: cma@canaldigital.dk

Trustpilot Canal Digital playtjenesten